Jak przygotować studium wykonalności GOZ dla projektu w ramach KPO A2.2.1?
Już od 26 czerwca 2024 roku przedsiębiorcy MŚP będą mogli ubiegać się o dotacje na inwestycje wdrażające technologie i innowacje środowiskowe, w tym związane z GOZ, w ramach Krajowego Planu Odbudowy (KPO A2.2.1).
Wnioski o dofinansowanie będzie można składać w terminie do 20 sierpnia 2024 roku, a budżet naborów w ramach KPO A2.2.1 wynosi 325 mln zł.
Projekty MŚP mogą obejmować inwestycje w celu wdrożenia technologii środowiskowych dotyczących:
- poprawy zarządzania surowcami;
- zwiększenia efektywności energetycznej;
- zmniejszenia ilości wytwarzanych odpadów;
- redukcji emisji gazów cieplarnianych z procesów produkcyjnych i operacyjnych.
Podstawowym dokumentem, który należy przygotować w celu ubiegania się o dotację KPO, jest wniosek o objęcie przedsięwzięcia wsparciem w ramach Inwestycji A2.2.1 (wniosek o dofinansowanie). Planowany zakres, rezultaty oraz uzasadnienie przedsięwzięcia mogą być także opisane w studium wykonalności zadań prowadzących do wdrożenia technologii środowiskowych, w tym gospodarki obiegu zamkniętego, nazywanego dalej jako „studium wykonalności GOZ” w ramach KPO A2.2.1.
Zakres studium wykonalności GOZ w ramach KPO A2.2.1
Należy zaznaczyć, iż studium wykonalności GOZ w ramach KPO A2.2.1 nie jest obowiązkowym załącznikiem do wniosku o dofinansowanie.
Nie mniej jednak, koszty związane z przygotowaniem tego dokumentu mogą być uwzględnione w harmonogramie rzeczowo-finansowym przedsięwzięcia, pod warunkiem, że zostały poniesione nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem.
Studium wykonalności GOZ w ramach KPO A2.2.1 powinno zawierać szereg informacji, które są niezbędne do oceny potencjału projektu. Poniżej przedstawiamy główne obszary, które powinny być uwzględnione w studium:
- Analiza społeczno-gospodarcza, w tym informacja na temat lokalizacji projektu, charakterystyki otoczenia społeczno-gospodarczego oraz zakresu prac B+R (jeśli dotyczy), które są niezbędne do realizacji projektu;
- Analiza instytucjonalno-prawna, w tym opis doświadczenia wnioskodawcy w projektach inwestycyjnych;
- Analiza wykonalności projektu pod kątem organizacyjnym, prawnym i terminowym;
- Analiza techniczna i technologiczna, w tym opis techniczny projektu, analiza wykonalności, analiza opcji i wybór optymalnego rozwiązania (technicznego, inwestycyjnego) oraz określenie wskaźników – środowiskowych wskaźników gospodarki o obiegu zamkniętym;
- Analiza finansowa, w tym założenia do analizy finansowej i przepływów, określenie wskaźników efektywności finansowej, określenie nakładów inwestycyjnych, określenie właściwego poziomu dofinansowania inwestycji oraz analiza sposobu zapewnienia finansowej trwałości projektu;
- Plan finansowania projektu, w tym określenie etapów realizacji projektu, terminów tych etapów (kwartalnych) oraz osób odpowiedzialnych za wykonanie poszczególnych etapów;
- Ocena efektu ekonomicznego lub środowiskowego dla wnioskodawcy i jego otoczenia z realizacji projektu;
- Ocena szans powodzenia projektu, ocena zagrożeń związanych z projektem;
- Mocne i słabe strony projektu oraz analiza wariantów alternatywnych projektu.
Studium wykonalności GOZ w ramach KPO A.2.2.1 a uzasadnienie efektu ekonomicznego lub środowiskowego projektu
W ramach studium wykonalności GOZ należy uzasadnić wystąpienie efektu ekonomicznego lub środowiskowego poprzez wskazanie co najmniej dwóch korzyści spośród poniżej wymienionych, zarówno dla wnioskodawcy jak i jego otoczenia oraz uzasadnić ich osiągnięcie biorąc pod uwagę działania zaplanowane w ramach projektu. Należy wybrać co najmniej 2 korzyści ze wskazanych poniżej:
a) zwiększenie efektywności energetycznej w procesach produkcyjnych i operacyjnych,
b) zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych,
c) bardziej wydajna gospodarka materiałowa,
d) zmniejszenie ilości odpadów lub ponownego ich wykorzystania lub recyklingu, w tym ukierunkowanie działalności przedsiębiorstwa na zasadę zerowej ilości odpadów (Zero Waste),
e) zmniejszenie śladu węglowego, wodnego, środowiskowego,
f) optymalizacja zużycia energii,
g) uniknięcie kar i opłat za wprowadzanie odpadów do środowiska,
h) większe zaangażowania pracowników w poprawę efektów działalności prośrodowiskowej,
i) wprowadzenie rozwiązań z zakresu: Społecznej odpowiedzialności biznesu (Corporate Social Responsibility – CSR), lub rozwiązań dotyczących zasady: Środowisko, społeczeństwo i ład korporacyjny (Environmental, Social and Governance – ESG), itp.).
Koszt kwalifikowany przygotowania studium wykonalności w ramach KPO A.2.2.1
Koszt przygotowania studium wykonalności nie jest kosztem obowiązkowym w ramach projektu. Należy podkreślić, iż wnioskodawca we wniosku o dofinansowanie może posłużyć się własnymi analizami, nie uwzględniając wśród kosztów projektu kosztu związanego z opracowaniem dedykowanego dla projektu studium wykonalności.
Natomiast w przypadku uwzględnienia kosztu przygotowania studium wykonalności GOZ w harmonogramie rzeczowo-finansowym projektu w ramach KPO A.2.2.1, zakres dokumentu powinien być zgodny z art. 2 pkt 87 Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014, gdzie wskazano, że
studium wykonalności oznacza ocenę i analizę potencjału projektu, która ma wesprzeć proces decyzyjny poprzez obiektywne i racjonalne określenie jego mocnych i słabych stron oraz możliwości i zagrożeń z nim związanych, zasobów, jakie będą niezbędne do realizacji projektu, oraz ocenę szans jego powodzenia.
Dlatego w trakcie weryfikacji wniosku w ramach naboru PAPR dokona analizy i sprawdzi czy studium wykonalności GOZ w ramach KPO A2.2.1 spełnia poniższe wymagania:
- Czy zawiera ocenę i analizę potencjału przedsięwzięcia?
- Czy zawiera analizę słabych i mocnych stron przedsięwzięcia?
- Czy zawiera analizę możliwości i zagrożeń związanych z realizacją przedsięwzięcia?
- Czy zawiera zasoby niezbędne do realizacji przedsięwzięcia?
- Czy zawiera analizę oceniającą szanse na powodzenie realizacji przedsięwzięcia?
Pozytywna weryfikacja studium wykonalności przez GOZ przez PARP jest warunkiem kwalifikowalności wydatku poniesionego w związku z przygotowaniem tego dokumentu.
Przygotowanie studium wykonalności GOZ musi nastąpić najpóźniej na 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem (decyduje data zapłaty za opracowanie tego dokumentu).
Koszt przygotowania studium wykonalności GOZ musi zostać określony w oparciu o zasadę konkurencyjności albo Prawo Zamówień Publicznych (w zależności od wartości usługi). We wniosku o dofinansowanie należy przedstawić sposób szacowania dokonanego już zakupu usługi przygotowania studium wykonalności GOZ przed złożeniem wniosku o dofinansowanie, a także wskazać dane z otrzymanych trzech ofert (nazwa oferenta, kwota, termin wykonania) oraz sposób wyboru oferty.
Limit wydatki na przygotowanie studium wykonalności GOZ wynosi maksymalnie do 2% całkowitych kosztów kwalifikowalnych projektu w ramach KPO A2.2.1.
Studium wykonalności GOZ a wniosek o dofinansowanie w ramach KPOA.2.2.1
Informacje, wnioski i rekomendacje z przygotowanego studium wykonalności GOZ powinny zostać wykorzystane (przeniesione) do wypełnienia odpowiednich części wniosku o dofinansowanie: (1) Uzasadnienie realizacji przedsięwzięcia, (2) Potencjał do realizacji przedsięwzięcia, (3) Zasoby finansowe, (4) Schemat zarządzania oraz zasoby kadrowe niezbędne do wdrożenia przedsięwzięcia, (5) Zasoby techniczne oraz wartości niematerialne i prawne dotyczące przedsięwzięcia, (6) Ryzyka dotyczące przedsięwzięcia oraz (7) Wykonalność przedsięwzięcia.
Zakres przygotowanego studium wykonalności GOZ powinien być także odpowiednio odzwierciedlony w „Analizie ekonomiczno-finansowej przedsiębiorstwa”, która jest załącznikiem do wniosku o dofinansowanie w ramach KPO A.2.2.1.
W przypadku potrzeby przygotowania profesjonalnego studium wykonalności GOZ dla projektu w ramach KPO A2.2.1, zapraszam do kontaktu.
Skorzystaj z naszych usług Ulgi podatkowe i dotacje dla firm.
Dlaczego warto skorzystać z pomocy doradcy?
Pozyskałem dla przedsiębiorców kilkaset milionów PLN wsparcia publicznego w formie dotacji i ulg podatkowych.
Wspieramy klienta w realizacji projektu kompleksowo od etapu kreowania pomysłu, strukturyzacji projektu, przygotowania dokumentacji aplikacyjnej aż po skuteczne rozliczenie dofinansowania.
Oferujemy kompetencje w zakresie podatków czy finansów – dlatego wspieramy klientów także we wdrożeniu ulg podatkowych (np. ulga B+R, IP Box) oraz innych mechanizmów wsparcia, tak aby zmaksymalizować oszczędności naszych klientów.
Wykorzystujemy wiedzę z zakresu nowych technologii oraz zarządzania projektami.
Zakres usługi
Wykorzystując moje wieloletnie doświadczenie i wiedzę, mogę pomóc Ci w następującym zakresie:
Doradztwo w zakresie strategii rozwoju firmy, uwzględniające dostępne finansowanie publiczne
Analiza projektu pod kątem spełnienia kryteriów oceny oraz zaproponowanie ewentualnych zmian w założeniach projektu pod kątem zwiększenia szans na uzyskanie dofinansowania
Pomoc przy nawiązaniu współpracy ze środowiskiem naukowym i stworzeniu konsorcjów na potrzeby realizacji przedsięwzięć
Opracowanie kompleksowej aplikacji o dofinansowanie wraz z biznesplanem zgodnie z wymogami konkursowymi
Przygotowanie analizy finansowej na potrzeby aplikacji o dofinansowanie
Asysta podczas procesu oceny projektu przez ekspertów instytucji publicznej
Blog
Jeżeli chciałbyś poznać więcej szczegółów na temat dotacji, ulg podatkowych czy innych tematów, zajrzyj na mojego bloga.
Zmiana decyzji o wsparciu a kryteria jakościowe oraz inne warunki w ramach Polskiej Strefy Inwestycji
Nie zawsze plany biznesowe idą zgodne z planem. Dotyczy to także inwestycji, którym udzielono wsparcia publicznego w formie decyzji o wsparciu wydanej w ramach...
Ulga na innowacyjnych pracowników, czyli jak nie płacić zaliczek PIT
Jeżeli w rozliczeniu rocznym nie wykorzystałeś w pełnej wysokości przysługującej Ci ulgi podatkowej B+R (z ostatniego roku czy lat poprzednich), skorzystaj...
Wynagrodzenia za czas urlopu i choroby jako koszty kwalifikowane ulgi B+R według najnowszej interpretacji ogólnej
Minister Finansów wydał kluczową interpretację ogólną dotyczącą ulgi badawczo-rozwojowej, popularnie nazywanej ulgą B+R. Zgodnie z tą interpretacją, przychody pracownika, w tym...
Dig.IT – dotacja ARP na transformację cyfrową MŚP
Dig.IT to dofinansowanie oferowane przez Agencję Rozwoju Przemysłu S.A. (ARP) na transformację cyfrową MŚP, która rezultatem jest wprowadzenie innowacji produktowych, procesowych...
Polska Strefa Inwestycji / SSE a klasyfikacja PKWiU
Zwolnienie z podatku dochodowego można zastosować do dochodu uzyskanego z prowadzenia określonego rodzaju działalności (produkcji określonych rodzajów towarów/ świadczenia określonych usług)....
Dofinansowanie efektywności energetycznej średnich i dużych przedsiębiorstw – nabór w ramach działania FENX.01.01
Już wkrótce planowane jest uruchomienie naborów wniosków o dofinansowanie w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FENX.01.01...
Dotacje KPO dla przedsiębiorców na inwestycje wdrażające technologie i innowacje środowiskowe, w tym związane z GOZ (KPO A2.2.1)
Już wkrótce planowane jest uruchomienie naborów wniosków o dofinansowanie w ramach Krajowego Planu Odbudowy (KPO A2.2.1) skierowanych do przedsiębiorstw planujących inwestycje w celu wdrożenia...
Kredyt ekologiczny BGK w 2024 roku – kryteria oceny projektów
Kredyt ekologiczny to dofinansowanie z Funduszy UE w ramach programu FENG 2021-27, z którego mogą skorzystać zarówno MŚP jak i duże przedsiębiorstwa (small and mid cap). Jest to dotacja...
Dotacje dla HoReCa, turystyki i kultury w 2024 roku
do 3 października 2024 roku trwa nabór wniosków dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstwa (MŚP) z całej Polski prowadzących działalność w branżach: hotelarstwo, gastronomia, turystyka lub...
Zobacz więcej
Dowiedz się, co mogę zrobić dla Ciebie.
Skontaktuj się ze mną!